H επικέντρωση της εγχώριας παραγωγής (292 ποτοποιεία, κυρίως μικρού μεγέθους και οικογενειακού χαρακτήρα) στο ούζο, το τσίπουρο και το μπράντι αποτελεί, όπως σημειώνεται, βασικό χαρακτηριστικό στα οινοπνευματώδη ποτά. Από αυτά, έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό έχουν το ούζο και το μπράντι, που για το 2009 κάλυψαν το 85 περίπου τοις εκατό των συνολικών εξαγωγών οινοπνευματωδών ποτών βάσει ποιότητας (μερίδιο Γερμανίας 70%).
Να σημειωθεί πως οι ανάγκες της εγχώριας αγοράς σε λοιπά οινοπνευματώδη ποτά (ουίσκι, βότκα) καλύπτονται κυρίως από εισαγωγές που πραγματοποιούν σε ποσοστό 80% πέντε μεγάλες εταιρείες εισαγωγής και διανομής, με κύρια χώρα προέλευσης το Ηνωμένο Βασίλειο. Βάσει υπολογισμών, η εγχώρια αγορά για το 2009 εκτιμάται σε 7 εκατομμύρια περίπου κιβώτια, αξίας 553 εκατομμυρίων ευρώ, και βαίνει μειούμενη κατά την τελευταία τετραετία με μέσο ρυθμό -2,8%.
Πτωτική εμφανίζεται και η εγχώρια κατανάλωση κρασιού (3 εκ. hl περίπου το 2009), με μέσο ρυθμό -9,7% την ίδια περίοδο. Βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η κατανάλωση επιτραπέζιων κρασιών ελληνικής προέλευσης σε ποσοστό που ανέρχεται σε 90%, ενώ παραγωγική δραστηριότητα επιδεικνύουν 680 οινοποιεία και 40 συνεταιρισμοί περίπου, καθώς και πολυάριθμα μικρά οινοποιεία που παράγουν κρασί κυρίως για ιδία κατανάλωση. Σε αντίθεση με τα οινοπνευματώδη ποτά, το εμπορικό ισοζύγιο είναι πλεονασματικό κατά 117 χιλ. Hl, αξίας 23 εκατομμυρίων ευρώ περίπου.
Ο κλάδος της μπύρας έχει ολιγοπωλιακά χαρακτηριστικά, καθώς, όπως σημειώνεται, δραστηριοποιείται μικρός αριθμός επιχειρήσεων, με τις κινήσεις της μιας να επηρεάζουν τη στρατηγική των υπολοίπων. Οι δυο μεγαλύτερες εταιρείες καλύπτουν το 85-90% της εγχώριας αγοράς και βασικό χαρακτηριστικό της κατανάλωσης είναι η έντονη εποχικότητα, καθώς το 70% περίπου των πωλήσεων πραγματοποιείται στο διάστημα Απριλίου – Οκτωβρίου.
Οι προοπτικές του κλάδου, όπως επισημαίνεται σε μελέτη της Hellastat, δεν είναι ευνοϊκές διότι οι δυσμενείς οικονομικές συνθήκες ασκούν υψηλή πίεση τόσο στις παραγωγικές, όσο και στις εμπορικές επιχειρήσεις και ταυτόχρονα προκαλούν μειωμένη κατανάλωση αλκοόλ, καθώς οι καταναλωτές προσπαθούν να περιορίσουν τις δαπάνες τους.
ΠΗΓΗ: http://cosmo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου