Αρκετοί αναρωτιούνται – με αφορμή το «μνημόνιο» - εαν το «σκηνικό» στήνεται για να εξυπηρετησει προ-ειλλημμένες αποφάσεις (προφανώς – εαν ισχύει κάτι τέτοιο - για να εξυπηρετήσει συγκεκριμένα συμφέροντα).
Η «μέθοδος» μπορεί να είναι μια κρίση, εικονική, κατά κανόνα, για το τμήμα του δημοσίου που επιθυμία είναι να εκχωρηθεί ώστε να δημιουργηθεί κλίμα αποσύνδεσης του δημοσίου, από τον φορέα ή τη δημόσια επιχείρηση που είναι το «αντικείμενο του πόθου». Πριν από λίγο διάστημα, οπως θυμόμαστε, ο υπουργός οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, παρακράτησε, «εσκεμμένα», όπως προκύπτει από τα λεγόμενα του Δημήτρη Ρέππα, τις μισθολογικές καταστάσεις της ΕΘΕΛ, προκαλώντας στάση πληρωμών για λίγες ημέρες. Στόχος φέρεται να ήταν να τεθεί το θέμα και στη συνέχεια να εμφανιστεί ότι υπάρχει πρόβλημα και δεν μπορεί η ΕΘΕΛ να παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο. Κάτι παρόμοιο είχε επιχειρήσει στο παρελθόν με τους «νοικοκυραίους» ο Κ.Μητσοτάκης.
Ο κ. Γ.Παπακωνσταντίνου, «χρεώνεται» απο τους επικριτές του οτι λέει τη μισή αλήθεια. Όπως τη μισή αλήθεια λένε όσοι προωθούν την εκποίηση των δημοσίων επιχειρήσεων. Ο υπουργός Οικονομικών είπε ότι η ΕΘΕΛ είναι ελλειμματική και ότι το κράτος δεν μπορεί να ανεβάζει το δημόσιο χρέος για να σώζει τέτοιες επιχειρήσεις. Με άλλα λόγια, πολύ σύντομα ξεχάστε τις δημόσιες συγκοινωνίες, εκτός κι αν δεχτείτε αντί για ένα ευρώ, να πληρώνετε δύο ή και περισσότερα ευρώ το εισιτήριο. Αυτό για να το πει κάποιος δεν χρειάζεται να έχει ούτε μάστερ, ούτε τίποτα στην οικονομία. Είναι η γνωστή λογική του μπακάλη, ο οποίος δεν ξόδεψε περιουσίες για να πει όσα λένε σήμερα «δήθεν επιστήμονες».
Αυτό, είπαμε, πάντως, είναι η μισή αλήθεια. Η άλλη μισή λέει ότι το δημόσιο είναι ο μεγαλύτερος οφειλέτης της ΕΘΕΛ και πως αν είχε εξοφλήσει τις υποχρεώσεις του, η επιχείρηση θα ήταν κερδοφόρα, αντί να είναι ζημιογόνα. Και είναι γνωστό ότι σε όλο τον κόσμο οι αστικές συγκοινωνίες είναι ελλειμματικές, λιγότερο ή περισσότερο, διότι οι κυβερνήσεις επιδοτούν τα εισιτήρια, εφαρμόζοντας κοινωνική πολιτική. Εκτός κι αν η σημερινή κυβέρνηση θέλει να βάλει τους πιο φτωχούς Έλληνες να πληρώνουν διπλάσια ή και παραπάνω τα εισιτήρια.
Η κυβέρνηση θέτει θέμα περικοπής της επιδότησης του εισιτηρίου της ΕΘΕΛ, όταν δεν θέτει κανένα θέμα περικοπής της επιδότησης στα εισιτήρια της ιδιωτικής εταιρίας αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Και την ίδια περίοδο η ΕΘΕΛ έχει τη χαμηλότερη επιδότηση από όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς, με μόλις 15%, όταν το Μετρό επιδοτείται με πάνω από 50%. Προς τι, λοιπόν, η επίθεση του κ. Παπακωνσταντίνου στην ΕΘΕΛ, αν δεν έχει κατά νου να την οδηγήσει σε πώληση;
Έτσι εξηγείται και η αντίδραση του Δημήτρη Ρέππα, που διαπίστωσε την ύπαρξη σχεδίων εκποίησης της ΕΘΕΛ και άλλων επιχειρήσεων αρμοδιότητας του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου