Σε πολλούς από εμάς μπορεί να ακούγεται προϊόν επιστημονικής φαντασίας, όμως στις ΗΠΑ οι υπεύθυνοι της ηλεκτρονικής έκδοσης μιας εφημερίδας κάνουν την πρώτη τους σύσκεψη το πρωί, μπροστά σε μια τεράστια οθόνη που τους παρουσιάζει την ποσοτική και ποιοτική απεικόνιση της ανάγνωσης των ιστοσελίδων τους.
Και από εκεί ξεκινά η δουλειά...
Με ένα πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ στις αίθουσες συσκέψεων της ηλεκτρονικής έκδοσης εφημερίδων, οι «Νιου Γιορκ Τάιμς» αποκαλύπτουν την.....
«επιστημονική» φύση των αποφάσεων που λαμβάνονται για το βάρος και την προβολή που θα έχει μια είδηση στην ιστοσελίδα. Με τη βοήθεια τεχνολογίας αιχμής, οι άνθρωποι στην πίσω πλευρά του υπολογιστή μας γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τι, πότε και για πόσο διάστημα αναγιγνώσκεται ένα θέμα, από πού είναι αυτός που το διαβάζει και τι άλλα ενδιαφέροντα έχει. Ενα νέο λογισμικό, μάλιστα, δίνει τη δυνατότητα στους αρμόδιους να ενημερώνονται κάθε λεπτό για τα χρήματα που συγκεντρώνει μια διαφήμιση, η οποία συνοδεύει ένα συγκεκριμένο άρθρο. Είναι, όμως, η σχέση δημοσιογραφικού προϊόντος και εσόδων γραμμική; Και αν η απάντηση είναι θετική, τότε δεν είναι θεμιτός ο φόβος ότι η είδηση θα καταλήξει αγαθό υποκείμενο στον νόμο της αγοράς και της ζήτησης; «Το θέμα είναι να βρεις την ισορροπία», λέει ο Αλαν Μάρεϊ, επικεφαλής ειδήσεων της ηλεκτρονικής έκδοσης της «Γουόλ Στριτ Τζέρναλ» («WSJ»). «Μας ενδιαφέρει τι σκέπτονται οι αναγνώστες μας αλλά οι ίδιοι οι αναγνώστες δίνουν μεγάλη σημασία στη δημοσιογραφική μας κρίση».
Η ομάδα της «WSJ» ξεκινά την ημέρα της μελετώντας δεδομένα, όπως ποιοι όροι αναζήτησης χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο, ποια άρθρα είχαν τη μεγαλύτερη κίνηση και ποια προκάλεσαν συζητήσεις στο Twitter.
Στην «Ουάσιγκτον Ποστ» πάλι, μια μεγάλη οθόνη δίνει με γραφικά σειρά δεδομένων, όπως ο αριθμός των μοναδικών επισκεπτών στο site, των άρθρων που βλέπει κατά μέσον όρο ένας επισκέπτης και η προέλευση των χρηστών του Internet. Περίπου 120 άνθρωποι στην αίθουσα ειδήσεων παίρνουν καθημερινά ενημερωτικό ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, που καταγράφει απόδοση σε 46 προεπιλεγμένα δεδομένα. Σε πολλές εφημερίδες, η ανάλυση των στοιχείων δίνει μια κατεύθυνση σε αποφάσεις όπως η προβολή ενός άρθρου έναντι ενός άλλου ή ο εμπλουτισμός του με ανάλυση, γραφικά κ.λπ. Στους «Λος Αντζελες Τάιμς», π.χ., ορισμένα άρθρα συνοδεύονται και από ερωτήσεις προς τον αναγνώστη, και κάπως έτσι αποφασίστηκε ότι τα άρθρα για τον αθλητισμό «πακετάρονται» μαζί με εκείνα για τη γαστρονομία. Οι δημοσιογράφοι αρνούνται ότι ξεπουλάνε τη δουλειά τους. Οι «Νιου Γιορκ Τάιμς» δεν παρακολουθούν νούμερα, αλλά βάσει αυτών λαμβάνουν στρατηγικές αποφάσεις, παραδέχεται ο εκτελεστικός διευθυντής Μπιλ Κέλερ: «Πιστεύουμε ότι οι αναγνώστες έρχονται σε μας για την κρίση μας, όχι για την κρίση του πλήθους. Δεν είμαστε το "Αμέρικαν Αϊντολ"».
http://hassapis-peter.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου