Οι άγνωστες διεργασίες στο Ραδιομέγαρο της λεωφόρου Μεσογείων. Η παραίτηση Γαμπρίτσου και η διάλυση της πανάκριβης Ψηφιακής ΕΡΤ. Οι εταιρίες παραγωγής - βιτρίνα για προμήθειες σε στελέχη. Ενοικιαζόμενοι εργαζόμενοι και ταξίδια με μπόνους. Η νέα κρίση και το παρασκήνιο.
Με δύο ηχηρές παραιτήσεις, αυτή του προέδρου Γ.Γαμπρίτσου και της επί χρόνια επιτυχημένης παρουσιάστριας του κεντρικού δελτίου των 9 Μαρίας Χούκλη, η πολύπαθη ΕΡΤ μπαίνει σε νέο κύκλο περιπετειών και αναζητήσεων, καθώς πλησιάζει η έναρξη της νέας τηλεοπτικής σεζόν και το κρατικό κανάλι μοιάζει με καράβι ξάρμενο στη μέση του πελάγους.
Το πλήρωμα μάλιστα, καθώς φαίνεται, αμήχανο και κουρασμένο παρακολουθεί με σχετική απάθεια -πλην γνωστών παραγόντων που κινούν νήματα στο κτίριο της Αγ.Παρασκευής- τα αλληλομαχαιρώματα, καρφώματα και λοιπές ευγενείς δραστηριότητες στις οποίες διαγκωνίζονται κομματικοί συνδικαλιστές, στελέχη και ισχυροί γραφειοκράτες της Μεσογείων, προκειμένου είτε να διασώσουν κεκτημένα ετών, είτε να προβληθούν ως σωτήρες της Δημόσιας Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης.
Τα γνωστά
Το πόρισμα της Εισαγγελέως Παναγιώτας Φάκου, όπως και αυτό των επιθεωρητών δημόσιας διοίκησης δεν περιέγραψαν παρά τα όσα ήταν περίπου ήδη γνωστά για ότι συνέβαινε επί χρόνια στο κτίριο της Μεσογείων, από το υπόγειο, όπου το παραδοσιακό καφενείο γέμιζε από τις 12 το μεσημέρι με προσωπικό που απολάμβανε ουζάκι και μεζέ, ως τον απρόσιτο τέταρτο όροφο με τους πολυτελείς χώρους υποδοχής και τα γραφεία - σουίτες, από όπου ολύμπιοι σύμβουλοι, παρατρεχάμενοι και διάττοντες αστέρες της τηλεοπτικής αγοράς, παρέλασαν για να τροφοδοτήσουν τον τραπεζικό τους λογαριασμό, εισηγούμενοι κατά καιρούς τα απίθανα.
Για παράδειγμα, ήταν ήδη γνωστό, το καθεστώς των εξωτερικών παραγωγών, των εκπομπών δηλαδή, που κατά καιρούς ενέκρινε η διοίκηση σε απίθανα πρόσωπα του τηλεοπτικού στερεώματος, τα οποία είχαν εφεύρει τη γνωστή φάμπρικα της σύστασης εταιρίας παραγωγής-φάντασμα, χωρίς εξοπλισμό, προσωπικό και μέσα.
Στελέχη της ΕΡΤ, που καλούνταν να εγκρίνουν τον προϋπολογισμό που θα λάβει η τάδε εταιρία παραγωγής για μία ετήσια εκπομπή, μετείχαν ταυτόχρονα με ποσοστό, στην σύνθεση της εταιρίας και ενέκριναν μπάτζετ το οποίο κατευθυνόταν τελικά στην τσέπη τους από άλλο δρόμο, ενώ ταυτόχρονα λάμβαναν τον μισθό τους!
Τα πρόσωπα αυτά έχουν εντοπιστεί τόσο από την εισαγγελική έρευνα, όσο και από τους ελεγκτές Δημόσιας Διοίκησης και αναφέρονται στο πόρισμα που έχουν καταθέσει.
Παράλληλα, η εταιρία παραγωγής, που ήταν στην πραγματικότητα βιτρίνα, χρησιμοποιούσε για την εκτέλεση του έργου, εξοπλισμό και προσωπικό (με επιμίσθιο) της ΕΡΤ, σε πολλές περιπτώσεις δε και τα πανάκριβα ψηφιακά μοντάζ, της Αγίας Παρασκευής, τα οποία με διαδοχικούς έντεχνους χειρισμούς της κατάστασης προσωπικού, είχαν περιπέσει σε αχρηστία, παρά το υψηλό κόστος για την προμήθειά τους.
Αυτό ακριβώς το προσωπικό που είχε εκπαιδευτεί στη χρήση τους, για τέτοιες ανάγκες (στην πλειοψηφία τους άριστοι επαγγελματίες) είχαν μετατεθεί σιωπηρά στα παλαιά αναλογικά μοντάζ και εξυπηρετούσαν ανάγκες του δελτίου ειδήσεων, καλύπτοντας θέσεις παλαιών συναδέλφων τους.
Τα άγνωστα
Αυτό που δεν ήταν γνωστό στους πολλούς, ήταν το καθεστώς του τεχνικού προσωπικού που διεκπεραίωνε τις ανάγκες κάλυψης της επικαιρότητας για τα δελτία ειδήσεων.
Χαρακτηριστικά, για πάνω από πέντε χρόνια και πάλι με έντεχνους χειρισμούς και με την κάλυψη της ιδιότυπης συντεχνιακής ομερτά , τεχνικοί υπάλληλοι της ΕΡΤ είχαν ιδρύσει γραφεία παραγωγής στα οποία προσέλαβαν ως εικονολήπτες κυρίως απόφοιτους σχολών με ελάχιστη ή καθόλου πείρα και μισθούς των 400 ευρώ.
Κατόπιν με τους κατάλληλους ανθρώπους στον μηχανισμό διοίκησης, πετύχαιναν διαδοχικές συμβάσεις προσφοράς έργου με την ΕΡΤ, κυρίως στον τομέα των Ειδήσεων. Έτσι επί χρόνια, τα γνωστά "ενοικιαζόμενα συνεργεία" χωρίς ωράριο και ασφάλιση, αλλά και χαμηλή ποιότητα έργου, χρησιμοποιούνταν για να καλύψουν την τρέχουσα επικαιρότητα.
Το αποτέλεσμα; Απόλυτο χάος. Τηλεοπτικά συνεργεία που έφθαναν σε έκτακτα γεγονότα με καθυστέρηση ωρών, ρεπόρτερς που ξέμεναν στη μέση του πουθενά, γιατί το ίδιο συνεργείο έπρεπε να φύγει επειγόντως για μία απίθανη δήλωση, ενός απίθανου προσώπου στην άλλη άκρη της Αττικής, χαμένες κασέτες με τηλεοπτικό υλικό επικαιρότητας, κατεστραμμένο οπτικό υλικό, λόγω ακατάλληλων μέσων λήψης, που δεν συντηρήθηκαν ποτέ.
Την ίδια ώρα οι μόνιμοι τεχνικοί (κάμεραμαν, ηχολήπτες, φωτιστές) εργάζονταν αποκλειστικά για την κάλυψη των περιοδειών του εκάστοτε πολιτικού προσωπικού (πρωθυπουργού, υπουργών) σε επισκέψεις εντός και εκτός της χώρας με απίθανο και αδιάφορο δημοσιογραφικά περιεχόμενο, το οποίο όμως δικαιολογούσε έξοδα εκτός έδρας και υπερωρίες για μία στρατιά ανθρώπων (ακόμη και βοηθούς σκηνοθέτες, παραγωγούς και βοηθούς παραγωγής) που δεν είχε στην πραγματικότητα αντικείμενο εργασίας.
Το αυτονόητο βέβαια ήταν, πως όταν άλλαζε κυβέρνηση, όλο το τεχνικό προσωπικό που εξυπηρετούσε στην κάλυψη των δραστηριοτήτων των μελών της προηγούμενης, έμπαινε σε τιμητική αποστρατεία.
Και μία άλλη στρατιά, έπαιρνε τη θέση της...
Έτσι τα τελευταία χρόνια, στη Διεύθυνση Τηλεόρασης της ΕΡΤ και συγκεκριμένα στη Διεύθυνση Ειδήσεων και Ενημέρωσης, καθιερώθηκε το εξής καθεστώς, το οποίο βρήκαν και διατήρησαν όλοι οι Διευθυντές Ειδήσεων, που ήλθαν και απήλθαν (συνήθως λόγω εσωκομματικών, υπερκομματικών και ενδοκυβερνητικών συγκρούσεων, με ελάχιστες εξαιρέσεις).
Η ΕΡΤ να καλύπτει τις δραστηριότητες σύσσωμου του κυβερνητικού προσωπικού, να παραδίδει το οπτικοακουστικό υλικό στους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς καθημερινά και να παίρνει οπτικοακουστικό υλικό της τρέχουσας επικαιρότητας, το οποίο λόγω της αποσύνθεσης που προκαλούσαν όλα τα παραπάνω, αδυνατούσε να καλύψει, παρά το γεγονός ότι στα χαρτιά, το προσωπικό που διαθέτει για το σκοπό αυτό, ξεπερνά σε αριθμό, αυτό όλων των ιδιωτικών σταθμών μαζί. Με βάση τα προηγούμενα είναι φανερό γιατί...
Αν προστεθεί και η υπόθεση των υπέρογκων αμοιβών, που κάποια στελέχη με σύμβαση έργου πέτυχαν να αποσπάσουν από την προηγούμενη διοίκηση - αμοιβές που η τηλεοπτική αγορά του ιδιωτικού τομέα λόγω κρίσης είχε σταματήσει να προσφέρει- τότε η εικόνα είναι σχεδόν πλήρης για το εκρηκτικό κλίμα στη Μεσογείων, τον τελευταίο χρόνο.
Κλίμα που εκφραζόταν ποικιλοτρόπως. Από τα συναδελφικά αλληλομαχαιρώματα και αλληλοκαρφώματα, μέχρι την απίστευτη εικόνα των διαδρόμων του Ραδιομεγάρου, που γέμισαν ξαφνικά με φωτοτυπίες δημοσιευμάτων του τύπου αλλά και με τα μισθολόγια που διέρρευσαν σε blogs να κυκλοφορούν από χέρι σε χέρι και να στολίζουν πίνακες ανακοινώσεων.
Είναι σίγουρο, ότι πολλοί προχώρησαν έτσι σε προσωπικά ξεκαθαρίσματα παλιών λογαριασμών. Οργανώθηκαν σε ομάδες ιδιότυπου ακτιβισμού, υπέκλεπταν στοιχεία μισθοδοσίας, υπερωριών (τους τα προμήθευαν άλλωστε πρόθυμα πολλές φορές διευθυντικά στελέχη που σκόπευαν έτσι να "καθαρίσουν" πρόσωπα με τα οποία είχαν έρθει σε ρήξη) και τα διοχέτευαν σε blogs, που έτριβαν τα χέρια τους, με πιασιάρικα δημοσιεύματα τα οποία έθαβαν δικαίους και αδίκους.
Η πολιτική των διαδρόμων και του ψίθυρου, οι μαζικές συναθροίσεις ωρών στο κυλικείο του πρώτου ορόφου, έδιναν και έπαιρναν και γεννούσαν τα ανώνυμα δημοσιεύματα κάθε επόμενης ημέρας.
Για παράδειγμα το βαρύ κλίμα και τα φωτοτυπημένα δημοσιεύματα στους διαδρόμους, ήταν αυτά που οδήγησαν σε ηρωική έξοδο το δίδυμο Λυριτζή - Οικονόμου, που πήρε το δρόμο για το Φάληρο μαζί με ελάχιστα στελέχη της εκπομπής, αλλά κανέναν από τους υπόλοιπους συντελεστές (δημοσιογράφους, σκηνοθέτες, παραγωγούς) που υποστήριζαν την εκπομπή.
Περίπου το ίδιο συνέβη και με την Πόπη Τσαπανίδου, η εκπομπή της οποίας συνεχίστηκε για ένα διάστημα από δημοσιογράφο με ελάχιστη έως ανύπαρκτη εμπειρία και διεκόπη άδοξα όταν αποχώρησαν οι συμβασιούχοι που την υποστήριζαν δημοσιογραφικά. Η παρουσιάστρια, εντάχθηκε με συνοπτικές διαδικασίες στο Προσωπικό Ειδικών Θέσεων, διέσωσε την εργασία της στην ΕΡΤ και μετακόμισε στο μεσημβρινό δελτίο ειδήσεων
Η RED BEE
Είναι γνωστό, πως η απευθείας ανάθεση στη βρετανική εταιρία Red Bee από την διοίκηση Παναγόπουλου, της δημιουργίας των νέων σημάτων της ΕΡΤ κόστισε 1.404.841 ευρώ.
Από την εταιρία, παραδόθηκαν νέα λογότυπα και σήματα έναρξης δελτίων ειδήσεων, καθώς και πακέτο μικρών τρέιλερ που προβάλλονται ανάμεσα σε εκπομπές και σε διαλείμματα.
Όμως αυτό που δεν προβλέφθηκε ήταν, ότι αυτομάτως έπρεπε να προσαρμοστούν στα ανάλογα χρώματα και σχέδια, όλα τα γραφικά που χρησιμοποιούνται στα δελτία ειδήσεων (κάρτες κειμένου και δηλώσεων, πίνακες στατιστικών και στοιχείων) ο όγκος των οποίων αποδείχθηκε σημαντικός.
Τι συνέβη; Ανατέθηκε στο προσωπικό του Τμήματος Γραφικών της Διεύθυνσης Ειδήσεων, να παράγει το υλικό αυτό και να παραδώσει ντοσιέ με τα νέα γραφικά που θα συμπλήρωναν το ελλιπές προϊόν που παρέλαβε η ΕΡΤ από τη Red Bee. Φυσικά με μηδενικό κόστος, καθώς χρησιμοποιήθηκε εξοπλισμός και προσωπικό της ΕΡΤ.
Το ερώτημα που πλανάται από τότε, είναι γιατί δεν προτάθηκε εξαρχής στο Τμήμα Γραφικών να καταρτίσει τα σήματα, με αμοιβή της επιπλέον εργασίας του προσωπικού του, δεδομένου ότι απέδειξαν συμπληρώνοντας τη μοσοτελειωμένη δουλειά της Red Bee, ότι διέθεταν τα προσόντα να το κάνουν.
Και φυσικά χωρίς το κόστος του 1 εκ. ευρώ
Διοίκηση Γαμπρίτσου
Αυτή ήταν η κατάσταση που είχε να διαχειριστεί η νέα - μετα Παναγόπουλου- διοίκηση της ΕΡΤ.
Το μεγαλύτερο αγκάθι της νέας διοίκησης Γαμπρίτσου, ήταν αυτό του υπέρογκου κόστους και του ελλείμματος. Η εντολή της κυβέρνησης για μείωση της δαπάνης της ΕΡΤ, θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί με τον εύκολο και τον δύσκολο τρόπο.
Ο δύσκολος, ήταν η ανατροπή όλων των παραπάνω και η ορθολογική διαχείριση. Η κατάρτιση επίκαιροποιημένης λίστας προσωπικού σε κάθε διεύθυνση, ο εντοπισμός όλων των κενών θέσεων που είχε προκαλέσει η απουσία μόνιμου προσωπικού που πλέον είχε σταματήσει να εργάζεται και απολάμβανε την αργομισθία, η τοποθέτηση του προσωπικού με σύμβαση έργου στις θέσεις αυτές και η διακοπή παραγωγών με το προαναφερθέν καθεστώς και ανύπαρκτη παρουσία στο τηλεοπτικό στερέωμα. Η ανεύρεση του προφίλ που θα έδινε στην ΕΡΤ μόνιμο χαρακτήρα και επομένως θέση στην προτίμηση του κοινού.
Επελέγη ο εύκολος τρόπος. Η σφαγή όλων των συμβασιούχων έργου εν μία νυκτί ασχέτως του έργου που παρήγαγε ο καθένας, η περικοπή χρόνου σε δελτία ειδήσεων με προοπτική ακόμη και την κατάργησή τους με αποτέλεσμα το πλήγμα στο ειδησεογραφικό προφίλ της ΕΡΤ.
Δεν ήξεραν, δεν ρώταγαν;
Η διοίκηση Γαμπρίτσου, όπως άλλωστε και ο προϊστάμενος υπουργός Π.Γερουλάνος, ίσως δεν είχαν αντιληφθεί πλήρως με τι είχαν να κάνουν και όσον αφορά τον πρώτο τουλάχιστον, ο οποίος διορίστηκε με καθυστέρηση 4 μηνών, δεν κατάφερε να κινηθεί με άνεση στους δαιδαλώδεις διαδρόμους της γραφειοκρατίας του Ραδιομεγάρου.
Στην πράξη, η ΝΕΤ στήριξε τα δελτία ειδήσεων, διαλύοντας την πανάκριβη ψηφιακή ΕΡΤ (η ύπαρξη και η λειτουργία της οποίας, εξυπηρετούσε μόνον το βόλεμα σε θέσεις ανύπαρκτου έργου, διαφόρων απίθανων) και μεταθέτοντας εν μία νυκτί το προσωπικό της στη Διεύθυνση Ειδήσεων και Ενημέρωσης.
Δημοσιογράφος που κάλυπτε μέχρι πρότινος αποκλειστικά, το καυτό ετήσιο θέμα της Eurovision, βρέθηκε να κάνει ρεπορτάζ στα πρατήρια βενζίνης λόγω της απεργίας.
Επίσης, έκοψε ουσιαστικά, τις θερινές άδειες στο μόνιμο προσωπικό, σε τμήματα των οποίων η λειτουργία είναι ζωτική για τη ΝΕΤ (π.χ. παραγωγή δελτίων ειδήσεων).
Στο πρόγραμμα βρίσκεται η προκήρυξη 800 θέσεων με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, ετήσιας διάρκειας που θα διακόπτονται με τη συμπλήρωση 24 μηνών για ένα τρίμηνο, όπως επιτάσσει ο νόμος Παυλόπουλου.
Δηλαδή μείωση κατά 30% των θέσεων έκτακτου προσωπικού, η πρόσληψη του οποίου είναι άγνωστο με ποιά κριτήρια θα γίνει, καθώς οι πληροφορίες κάνουν λόγο για σύγκρουση κορυφής μεταξύ προέδρου και ισχυρού μέλους του Δ.Σ., το οποίο επιδιώκει να εξασφαλίσει και την πρόσληψη προσώπων που συνδέονται κομματικά με την παρούσα κυβέρνηση, διαιωνίζοντας τη μακρά παράδοση της ΕΡΤ.
Θα επανέλθουμε.
ΠΗΓΗ: http://news247.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου