Σε ιδιώτες περνούν λαθρεπιβίβαση, πάρκινγκ και διαφημίσεις
Με το δίλημμα των απολύσεων και της πώλησης επιχειρήσεων σε ιδιώτες εάν δεν μηδενιστούν τα ελλείμματα...
έως τα τέλη του 2011, παρουσιάζει σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο το
σχέδιο εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών ο υπουργός Υποδομών κ.
Δημήτρης Ρέππας.
Εν μέσω μαζικών κινητοποιήσεων από την πλευρά
των εργαζομένων που αναμένεται να κλιμακωθούν τις επόμενες μέρες, το
νομοσχέδιο, ακολουθεί μοντέλο ΟΣΕ, με στόχο όλες οι νομοθετικές και
διοικητικές παρεμβάσεις να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο δεκαήμερο
του Φεβρουαρίου.
Οι νέες ρυθμίσεις, ενοποιούν τους πέντε συγκοινωνιακούς φορείς σε δύο
(ένα
για τα μέσα σταθερής τροχιάς και ένα άλλο για τα επίγεια μέσα) κάτω από
την ομπρέλα του ΟΑΣΑ που μετατρέπεται σε μητροπολιτικό φορέα των
συγκοινωνιών και φέρνουν δραστικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας τους,
στις συμβάσεις εργασίας αλλά και στις τιμές των εισιτηρίων. Οι τιμές
αναμένεται να αυξηθούν από 30% έως 50% εκτινάσσοντας το κόστος τους έως
και το 1,80 ευρώ.
Η τιμολογιακή πολιτική των συγκοινωνιών
επανεξετάζεται από την αρχή και μελετάται όχι μόνο η ταρίφα αλλά και η
διάρκεια του εισιτηρίου.
Ανώτατα στελέχη του υπουργείου Υποδομών,
αναφέρουν ότι θα αποσυρθεί το εισιτήριο των 90 λεπτών που είχε
υιοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση και εξετάζεται η δημιουργία ζωνών που
η τιμή τους θα συνδέεται με την χιλιομετρική απόσταση και την χρήση με
διαφορετικά μέσα μεταφοράς. Η αύξηση του εισιτηρίου εκτιμάται ότι μπορεί
να φέρει έσοδα άνω των 100 εκ. ευρώ.
Ψαλίδι στις αποδοχές, κυρώσεις στις διοικήσεις
Κρίσιμο
σημείο είναι το νέο ενιαίο μισθολόγιο. Οι αποδοχές στις αστικές
συγκοινωνίες εισέρχονται στην πιο επώδυνη φάση του προγράμματος
εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών αυτό τον καιρό, μέσα από την
επαναδιαπραγμάτευση των εργασιακών σχέσεων, η οποία προβλέπει πλαφόν
στις δευτερεύουσες απολαβές (έως 10% των βασικών αποδοχών), μείωση
επιδομάτων και υπερωριών και φυσικά 1.800 μετατάξεις πλεονάζοντος
προσωπικού.
Επιπλέον θα υιοθετηθεί ένα μοντέλο σύνδεσης των
μισθών των διοικήσεων με την επίδοση της κάθε εταιρείας ώστε να δοθούν
κίνητρα στο management για το νοικοκύρεμα των επιχειρήσεων. Εάν οι
αστικές συγκοινωνίες δεν πετυχαίνουν τους οικονομικούς στόχους τότε θα
επιβάλλονται μισθολογικές κυρώσεις στις διοικήσεις.
Με βάση το
σχέδιο που ετοιμάζεται για όλες τις ΔΕΚΟ αλλά για τις συγκοινωνίες και
ψηφίζεται σήμερα, το ανώτατο όριο των μικτών ετήσιων αποδοχών των
εργαζομένων θα είναι τα 48.000 ευρώ ενώ δεν θα προβλέπεται καμία
περικοπή στις μηνιαίες αποδοχές μέχρι 1.800 ευρώ. Οι νέοι μισθοί θα
περιλαμβάνουν τον βασικό μισθό, το χρονοεπίδομα και το οικογενειακό
επίδομα καθώς και τα επιδόματα θέσης και πτυχίου. Όπως αναφέρουν
κυβερνητικά στελέχη, χρειάζεται να μπει μαχαίρι στις άνισες και
υπερβολικές μισθοδοσίες των αστικών συγκοινωνιών που παράγουν ετήσιο
έλλειμμα 755 εκ. ευρώ.
Στο 81% το κόστος προσωπικού
Ως
κυριότερη αιτία, προβάλλει το κόστος του προσωπικού που αντιπροσωπεύει
το 78% του συνόλου του λειτουργικού κόστους των συγκοινωνιών. Για
παράδειγμα στον ΟΑΣΑ αντιστοιχεί στο 85%, στην ΕΘΕΛ στο 79% στον ΗΛΠΑΠ
και τον ΗΣΑΠ στο 81% , στο ΤΡΑΜ και την ΑΜΕΛ (εταιρεία λειτουργίας του
μετρό) σε 74% και 66% αντίστοιχα. Με βάση τα στοιχεία του 2009, το
μεγαλύτερο κατά κεφαλήν κόστος προσωπικού εμφάνισε ο ΗΣΑΠ (86.312 ευρώ)
παρά το γεγονός ότι η ΑΜΕΛ με παρεμφερές αντικείμενο είχε 43.000 ευρώ.
Οι
μισθολογικές ανισότητες στις συγκοινωνίες πρέπει να σταματήσουν και
πλέον το δίλημμα που θέτει στα συνδικάτα η κυβέρνηση είναι περικοπές
μισθών ή απολύσεις χωρίς να αποκλείει ακόμη και πώληση των προβληματικών
αστικών συγκοινωνιών σε ιδιώτες, προκειμένου να περάσει όσο γίνεται πιο
ανώδυνα τις μεγάλες ανατροπές που φέρνει στα εργασιακά το μνημόνιο και
οι επιταγές της Τρόικας.
Εκχωρούνται βασικές υπηρεσίες σε ιδιώτες
Αν
και ο υπουργός Υποδομών κ. Δημήτρης Ρέππας συνεχίζει να υπερασπίζεται
το δημόσιο χαρακτήρα των συγκοινωνιών, είναι φανερό ότι η εξυγίανσή των
εταιρειών περνά και μέσα από τους ιδιώτες, οι οποίοι πολύ σύντομα –μέσα
στο α’ τρίμηνο του έτους θα βγουν οι σχετικοί διαγωνισμοί- θα κληθούν να
αναλάβουν με μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης τομείς των
ελλειμματικών ΔΕΚΟ που εμφανίζουν τεράστιες απώλειες εσόδων.
Πρόκειται
για την εισιτηριοδιαφυγή, η οποία αγγίζει το 30% έως 40%, την διακίνηση
των εισιτηρίων που υπολογίζεται ότι το 20% είναι λαθραία, τα
διαφημιστικά έσοδα στα οχήματα και τους σταθμούς που εκτιμάται ότι
μπορούν να αυξηθούν κατά 60% αλλά και την παραχώρηση της ακίνητης
περιουσίας με έμφαση στους σταθμούς πάρκινγκ που υπάρχουν κυρίως στα
μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, τράμ, ΗΣΑΠ).
protothema
sarotiko.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου